br467

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 4:6: If one was sitting in a boat, or in a wagon, or on a raft,
[when he prays] he should focus his heart toward the Holy of Hollies.

היה יושב בספינה או בקרון או באסדה יכון את לבו כנגד בית קדש
הקדשים.

Berakhot 4:7: Rabbi Elazar ben Azaryah says: [One does] not [say] the prayer of Musaf except in the presence of a Minyan. And the sages say: [One should always say the prayer of Musaf,] with a Minyan or without a Minyan. Rabbi Yehuda says in his [Rabbi Elazar ben Azaryah’s] name: Any place in which there is a Minyan praying, the individual is exempt from the prayer of Musaf.

רבי אלעזר בן עזריה אומר אין תפלת המוספין אלא בחבר עיר.
וחכמים אומרים בחבר עיר ושלא בחבר עיר. רבי יהודה אומר משמו כל מקום שיש
חבר עיר היחיד פטור מתפלת המוספין.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br445

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 4:4: Rabbi Eliezer says: One who makes his prayer "set" [as
though it is burdensome to him], his prayer does not constitute "pleading" [for
Divine mercy]. Rabbi Yehoshua says: One who is traveling in a dangerous place
should offer a brief prayer [and] say: Save, G-d, Your people, the remnant of
Israel; at every period of transition let their needs be before You. You are the
Source of all blessing, G-d, Who heeds prayer.

רבי אליעזר אומר העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים. רבי
יהושע אומר המהלך במקום סכנה מתפלל תפלה קצרה. אומר: הושע השם את עמך את
שארית ישראל, בכל פרשת העבור יהיו צרכיהם לפניך. ברוך אתה ה’ שומע תפלה.

Berakhot 4:5: If one was riding a donkey, he should dismount from it
[while he prays]. And if he is unable to dismount, he should turn his face
[towards Jerusalem]. And if he is unable to turn his face, he should focus his
heart toward the Holy of Hollies [in the Temple in Jerusalem].

היה רוכב על החמור, ירד. ואם אינו יכול לירד יחזיר את פניו,
ואם אינו יכול להחזיר את פניו, יכון את לבו כנגד בית קדש הקדשים.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br423

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 4:2: Rabbi Nechunya ben HaKanah would offer a brief prayer when he entered the study hall and when he left. They said to him: What is the nature of this prayer? He told them: Upon my entrance, I pray that no mishaps should occur because of me; and upon my departure, I offer thanksgiving for my portion.

רבי נחוניה בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו
תפלה קצרה. אמרו לו מה מקום לתפלה זו. אמר להם בכניסתי אני מתפלל שלא תארע
תקלה על ידי וביציאתי אני נותן הודיה על חלקי.

Berakhot 4:3: Rabban Gamliel says: Every day a person must pray eighteen [blessings of Shemoneh Esrei]. Rabbi Yehoshua says: [One may say] an abbreviated [form of the] eighteen [blessings]. Rabbi Akiva says: If his prayer is fluent in his mouth, he must say eighteen; and if it is not — an abbreviated eighteen.

רבן גמליאל אומר בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה. רבי יהושע
אומר מעין שמונה עשרה. רבי עקיבא אומר אם שגורה תפלתו בפיו יתפלל שמונה
עשרה. ואם לאו מעין שמונה עשרה.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br3641

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 3:6: A Zav [someone subject to a certain form of ritual impurity] who saw a seminal emission, and a Niddah [someone subject to a different form of ritual impurity] who discharged semen from sexual relations, and a woman having sexual relations who saw menstrual blood, require [ritual] immersion. And Rabbi Yehudah exempts them.

זב שראה קרי ונדה שפלטה שכבת זרע והמשמשת שראתה נדה צריכין
טבילה. ורבי יהודה פוטר .

Berakhot 4:1: Shacharit [can be said] until midday. Rabbi Yehudah says until four hours into the day. Minchah [can be said] until the evening. Rabbi Yehudah says until the middle of the afternoon. Ma’ariv has no set time and Musaf can be said all day. Rabbi Yehudah says until seven hours into the day.

תפלת השחר עד חצות. רבי יהודה אומר עד ארבע שעות. תפלת המנחה
עד הערב. רבי יהודה אומר עד פלג המנחה. תפלת הערב אין לה קבע. ושל מוספין
כל היום. רבי יהודה אומר עד שבע שעות.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br345

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 3:4: A Ba’al Keri [someone subject to a certain form of ritual impurity] should recite Shema in his mind and should not bless [its blessings whatsoever], not before and not after it. And on food he should bless after it and not bless before it. Rabbi Yehudah says: He should bless before and after them [Shema and food].

בעל קרי מהרהר בלבו ואינו מברך, לא לפניה ולא לאחריה. ועל
המזון מברך לאחריו ואינו מברך לפניו. רבי יהודה אומר מברך לפניהם ולאחריהם.

Berakhot 3:5: If he was standing in prayer and remembered that he is a Ba’al Keri, he should not stop, but rather abridge [the prayer]. If he went down to immerse [himself], if he is able to go up and to cover himself and to recite [Shema] before and do it before sunrise, he should go up and cover himself and recite. And if not, he should cover himself in water and recite. But he should not cover himself in foul waters and not in waters of soaking [flax] until he puts [more] water into them. And how far must he distance himself from them and from excrement? Four cubits.

היה עומד בתפלה ונזכר שהוא בעל קרי, לא יפסיק אלא יקצר.ירד
לטבול, אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה, יעלה ויתכסה ויקרא.
ואם לאו יתכסה במים ויקרא. אבל לא יתכסה, לא במים הרעים ולא במי המשרה, עד
שיטיל לתוכן מים. וכמה ירחיק מהם ומן הצואה? ארבע אמות.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br323

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 3:2:When they have buried the dead and returned: If they are
able to start and to finish before they reach the [place where they stand in a]
line, they should start. If not, they should not start. As for those standing in
a line, the ones standing on the inside are exempt and the ones standing on the
outside are obligated.

קברו את המת וחזרו: אם יכולין להתחיל ולגמור עד שלא יגיעו
לשורה, יתחילו. ואם לאו לא יתחילו. העומדים בשורה, הפנימים פטורים
והחיצונים חיבין.

Berakhot 3:3: Women, slaves, and minors are exempt from reciting Shema and from tefillin and are obligated in [reciting] Shemoneh Esrei and in [affixing a] Mezuzah and in [reciting] Birkat HaMazon.

נשים ועבדים וקטנים פטורין מקריאת שמע ומן התפלין, וחיבין
בתפלה ובמזוזה ובברכת המזון.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br2831

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 2:8: If a groom wants to recite Shema on the first night, he may recite [it]. Rabban Shimon ben Gamliel says: Not everyone who wants to take on the [Divine] name may take it on.

חתן אם רצה לקרות קריאת שמע לילה הראשון, קורא.רבן שמעון בן
גמליאל אומר, לא כל הרוצה לטול את השם יטל.

Berakhot 3:1: One whose dead lies before him, he is exempt from reciting the Shema, from saying Shemoneh Esrei and from wearing tefillin. The pall bearers and their replacements and the replacements of the replacements, regardless of whether they are in the front or in the back of the casket: those that are needed to carry the casket are exempt, and those that are not needed to carry the casket are obligated [to recite Shema]. These and those are exempt from reciting Shemoneh Esrei.

מי שמתו מוטל לפניו פטור מקריאת שמע מן התפלה ומן התפלין.
נושאי המטה וחלופיהן וחלופי חלופיהן, את שלפני המטה ואת שלאחר המטה: את
שלמטה צרך בהן פטורים, ואת שאין למטה צרך בהן חיבין.אלו ואלו פטורין מן
התפלה.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br267

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 2:6: [Rabban Gamliel] washed on the first night after his wife died. His students said to him: Didn’t you teach us, our teacher, that a mourner is forbidden to wash? He said to them: I am not like other people. I am delicate.

רחץ בלילה הראשון שמתה אשתו.אמרו לו תלמידיו, לא למדתנו, רבנו,
שאבל אסור לרחוץ.אמר להם, איני כשאר כל אדם, אסטניס אני.

Berakhot 2:7: And when [Rabban Gamliel’s] slave Tavi died, he received words of comfort for him. His students said to him: Didn’t you teach us, our teacher, that one does not receive words of comfort for slaves? He said to them: My servant Tavi was not like other servants. He was Kasher [acceptable].

וכשמת טבי עבדו, קבל עליו תנחומין.אמרו לו תלמידיו, לא למדתנו,
רבנו, שאין מקבלין תנחומין על העבדים.אמר להם, אין טבי עבדי כשאר כל העבדים,
כשר היה.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br245

Audio by Rabbi Chaim Brown

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 2:4:Workers can recite [Shema] on top of a tree or on top of a wall of stones, which they are not permitted to do for [reciting the Shemoneh Esreh] prayer.

האמנין קורין בראש האילן או בראש הנדבך, מה שאינן רשאין לעשות
כן בתפלה.

Berakhot 2:5: A groom is exempt from reciting Shema on the first night, until Saturday night if he has not done the deed. A story about Rabban Gamliel who recited [Shema] on the first night that he got married. His students said to him: Didn’t you teach us, our teacher, that a groom is exempt from reciting Shema on the first night? He said to them: I will not listen to you, to remove the kingdom of heaven from me for even one hour.

חתן פטור מקריאת שמע בלילה הראשון עד מוצאי שבת, אם לא עשה
מעשה.מעשה ברבן גמליאל שקרא בלילה הראשון שנשא.אמרו לו תלמידיו, לא למדתנו,
רבנו, שחתן פטור מקריאת שמע בלילה הראשון.אמר להם, איני שומע לכם לבטל ממני
מלכות שמים אפלו שעה אחת.

To subscribe



click here

To unsubscribe,


click here

To view our archived/previous mesechtos
click here

To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi

click here

br223

Audio by
Rabbi Chaim Brown

Berakhot 2:2: These are the section breaks: Between the first and second blessings, between the second blessing and Shema, and between Shema and Vehayah im shamoa [second paragraph of the Shema], between Vehayah im shamoa and Vayomer [third paragraph of Shema], between Vayomer and Emet veyatsiv [blessing after Shema]. Rabbi Yehuda says: Between Vayomer and Emet veyatsiv — one may not pause. Rabbi Yehoshua ben Karchah said: Why does Shema precede Vehayah im shamoa? So that one may accept the yoke of the kingdom of heaven first, and after that accept the yoke of the commandments. And [why does] Vehayah im shamoa [precede] Vayomer? Because Vehayah im shamoa applies during the day and at night, and Vayomer only applies during the day.

אלו הן בין הפרקים, בין ברכה ראשונה לשניה, בין שניה לשמע,
ובין שמע לוהיה אם שמוע, בין והיה אם שמע לויאמר, בין ויאמר לאמת ויציב.רבי
יהודה אומר, בין ויאמר לאמת ויציב לא יפסיק.אמר רבי יהושע בן קרחה, למה
קדמה שמע לוהיה אם שמע, (אלא כדי) שיקבל עליו על מלכות שמים תחלה, ואחר כך
יקבל עליו על מצות.והיה אם שמוע לויאמר, שוהיה אם שמע נוהג ביום ובלילה,
ויאמר אינו נוהג אלא ביום.

Berakhot 2:3: One who recites Shema but doesn’t make it audible to his ear – has fulfilled his obligation. Rabbi Yosei says: Has not fulfilled his obligation. One who recites but does not articulate each letter: Rabbi Yosei says: Has fulfilled his obligation. Rabbi Yehuda says: Has not fulfilled his obligation. One who recites out of order – has not fulfilled his obligation. One who recites and makes a mistake – should return to the place where he made the mistake.

הקורא את שמע ולא השמיע לאזנו, יצא.רבי יוסי אומר, לא יצא.קרא
ולא דקדק באותיותיה, רבי יוסי אומר יצא, רבי יהודה אומר לא יצא.הקורא למפרע,
לא יצא.קרא וטעה, יחזר למקום שטעה.

 

To subscribe click here
To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here