Audio by Shimi Berger

פרק ג משנה ט
רבי שמעון בן ננס אומר Rebbi Shimon ben Nanus says
מעטרין את הבכורים we may decorate the [baskets of] bikurim
חוץ משבעת המינים

[with produce] other than those of the Seven Species

רבי עקיבה אומר Rebbi Akiva says
אין מעטרין את הביכורים we may not decorate the [baskets of] bikurim
אלא משבעת המינים except with those of the Seven Species
   

פרק ג משנה י

רבי שמעון אומר Rebbi Shimon says
שלש מידות בבכורים there are three levels of bikurim:
הביכורים The bikurim
ותוספת הביכורים and the supplement to bikurim
ועיטור הביכורים and the adornment of bikurim.
תוספת הביכורים The supplement to bikurim
מין במינו are a species with its species
ועיטור הביכורים and the adornment of bikurim [can include]
מין בשאינו מינו a species with a different species;
תוספת הביכורים the supplement to bikurim
נאכלת בטהרה must be eaten while tahor
ופטורה מן הדמאי and is not subject to demai
ועיטור הביכורים and the adornment to bikurim
חיב בדמאי is subject to demai

NOTES

משנה ט

מעטרין את הבכורים - The מפרשים say that this מחלוקת extends to produce from חוץ לארץ as well, with רשב"נ allowing them and ר"ע prohibiting their use.

משנה י

תוספת הביכורים - Strictly speaking, bikurim have no שיער מדאורייתא, and were comprised of only the first fruit to ripen; thus תוספת הביכורים were additional fruits added to those first fruits.  עיטור הביכורים were merely used to decorate the baskets, as previously discussed.  נאכלת בטהרה - This is the same rule as applies to the bikurim themselves.  The משנה ראשונה points out that the תנא does not mention that it can only be eaten by kohanim and only after washing one's hand, as is the case by the bikurim themselves, and speculates that this may what differentiates those two מדות.  Another difference, according to the משנה ראשונה, is that while the supplement to bikurim are פטורה מן הדמאי (demai is, simply put, produce for which one is מסופק as to whether or not maaser has been separated), they are מחויב in maaser itself.

 

Click here for the hebrew/english of Perek 3 from emishna.com

To subscribe click here.
To unsubscribe, click here.