A Synagogue may not be sold save with the stipulation that it may be bought back [by the sellers] whenever they desire. So R. Meir. The Sages, however, say that it may be sold in perpetuity, save for four purposes-for a bath, for a tannery, for a ritual bath, or for a laundry. R. Judah says: it may be sold for [turning into] a courtyard, and the purchaser may do what he likes with it. |
מגילה
3.2 אין מוכרין בית הכנסת, אלא על תנאי אימתיי שירצו יחזירוהו, דברי רבי מאיר; וחכמים אומרין, מוכרין אותו ממכר עולם, חוץ מארבעה דברים-- למרחץ ולבורסקי ולבית הטבילה ולבית המים׃ רבי יהודה אומר, מוכרין אותו לשם חצר; והלוקח, מה שירצה יעשה |
R. Judah said further: if a Synagogue has fallen into ruins, it is not right to deliver funeral orations therein nor to wind ropes nor to spread nets nor to lay out produce on the roof [to dry] nor to use it as a short cut, as it says, and I will bring your sanctuaries unto desolation, [which implies that] their holiness remains even when they are desolate. If grass comes up in them, it should not be plucked, so as to excite compassion. |
מגילה
3.3 ועוד אמר רבי יהודה, בית הכנסת שחרב-- אין מספידין בתוכו, ואין מפשילין בתוכו חבלים, ואין פורשין בתוכו מצודות, ואין שוטחין על גגו פירות, ואין עושין אותו קפנדריא׃ שנאמר ''והשימותי את מקדשיכם'' (ויקרא כו,לא) -- בקדושתן הן עומדין, אף כשהן שוממין׃ עלו בו עשבים-- לא יתלוש, מפני עגמת נפש |
Click here for the hebrew/english of Perek 3 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here