Audio by Dr. Michael Sokolow

Mishnah Menachot 8:6: From where did they bring the wine [for the libations]? Keruhim and Attulim are best for wine. Second to them are Bet Rimmah and Bet Lavan on the mountain and Kefar Signa in the valley. [Wine of the] whole land was valid but they used to bring it only from these places. One may not bring it from a fertilized field nor from an irrigated field nor from [vines planted in a field] sown with seeds; but if one did bring it [from these] it was valid. One may not bring wine from sun-sweetened grapes, but if one did bring it, it was valid. One may not bring old wine, the words of Rabbi. But the sages validate it. One may not bring sweet wine or smoked wine or boiled wine, and if one did bring it, it was invalid. One may not bring wine from grapes [raised and] hung [on reeds], but only from the vines growing close to the ground and from cultivated vineyards.

ומנין היו מביאין את היין, קרותים והטולים אלפא ליין. שניה להן, בית רמה ובית לבן בהר, וכפר סגנה בבקעה. כל הארצות היו כשרות, אלא מכאן היו מביאין.אין מביאין לא מבית הזבלים, ולא מבית השלחין, ולא ממה שנזרע ביניהן. ואם הביא, כשר. אין מביאין אליוסטון, ואם הביא, כשר. אין מביאין ישן, דברי רבי. וחכמים מכשירין. אין מביאין לא מתוק, ולא מעשן, ולא מבשל, ואם הביא, פסול. אין מביאין מן הדליות, אלא מן הרוגליות ומן הכרמים העבודים.

Mishnah Menachot 8:7: They would not put [the wine] in large casks but in small barrels. And one did not fill the barrels to the brim, so that its scent might waft. One may not take the wine at the edge of the barrel because of the scum, nor that at the bottom because of the lees. Rather, one should take it only from the middle third of the barrel. How did he test it? The temple-treasurer used to sit with a [measuring] reed in his hand; when it shot out [during pouring] lees, he would knock with his reed [as a sign to stop pouring]. Rabbi Yose bar Judah says: wine on which there is a scum is invalid, as it is said, “They shall be for you without blemish, and their grain offering,” and "They shall be for you without blemish, and their libations” (Numbers 28:19-20, 31).

לא היו כונסים אותו בחצבים גדולים, אלא בחביות קטנות. ואינו ממלא את החביות עד פיהם, כדי שיהא ריחו נודף. אינו מביא לא מפיה, מפני הקמחין, ולא משוליה, מפני השמרים, אלא מביא משלישה ומאמצעה. כיצד הוא בודק, הגזבר יושב והקנה בידו, זרק את הגיד והקיש בקנה. רבי יוסי ברבי יהודה אומר: יין שעלה בו קמחין פסול, שנאמר (במדבר כח יט) תמימים יהיו לכם, ומנחתם..., תמימים יהיו לכם ונסכיהם.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here