Audio by Dr. Michael Sokolow

The oath of testimony applies to men and not to women, to non-relatives and not to relatives, to those qualified [to bear witness] and not to those unqualified; and it applies only to those liable to bear witness; and whether [uttered] before the Beth Din or not before the Beth Din, if [uttered] with his own mouth; but if [adjured] By the mouth of others he is not liable unless he denies it before the Beth Din; this is the opinion of R. Meir. But the Sages say: whether [uttered] with his own mouth or [adjured] By the mouth of others he is not liable unless he denies it before the Beth Din

שבועות 4.1
שבועת העדות-- נוהגת באנשים ולא בנשים, ברחוקים ולא בקרובים, בכשרים ולא בפסולים; ואינה נוהגת אלא בראויים להעיד, בפני בית דין ושלא בפני בית דין, מפי עצמו׃ ומפי אחרים-- אינן חייבין, עד שיכפרו בו בבית דין, דברי רבי מאיר; וחכמים אומרין, בין מפי עצמו בין מפי אחרים-- אינן חייבין, עד שיכפרו בו בבית דין.

And they are liable for wilful transgression of the oath, and for its unwitting transgression coupled with wilful [denial of knowledge of] testimony; but they are not liable for its unwitting transgression. And what are they liable for the wilful transgression of the oath? A sliding scale sacrifice

שבועות 4.2
וחייבין על זדון שבועה, ועל שגגתה עם זדון העדות, ואינן חייבין על שגגתה׃ ומה הן חייבין על זדונה, קרבן עולה ויורד.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here