Audio by Dr. Michael Sokolow

[If he said.] `I adjure you`; `I command you`; `I bind you`; they are liable. `By Heaven and earth!` they are exempt. `By Alef Daleth`; `By yod He`; `By Shaddai`; `By Zebaoth`; `By the merciful and gracious one`; `By the long suffering one`; `By the one Abounding in kindness`; or by any of the substitutes [for the name]: they are liable. He who blasphemes by any of them is liable: this is the opinion of R. Meir; but the Sages exempt him. He who curses his father or mother by any of them is liable; this is the opinion of R. Meir; but the Sages exempt him. He who curses himself or his neighbour by any of them transgresses a negative precept. [If he said,] `The Lord smite you`; or `God smite you`; these are the curses written in the Torah. `may [The Lord] not smite you`; or `may he bless you`; or `may he do good unto you [if you bear testimony for me]`: R. Meir makes [them] liable, but the Sages exempt [them

שבועות 4.13
משביע אני עליכם, מצווה אני עליכם, ואוסרכם אני-- הרי אלו חייבין; בשמיים ובארץ, הרי אלו פטורין׃ באלף דלת, ביוד הא, בשדיי, ובצבאות, בחנון, וברחום, בארך אפיים, ורב חסד, ובכל הכינויין-- הרי זה חייב׃ המקלל בכולם, חייב, דברי רבי מאיר; וחכמים פוטרין׃ המקלל אביו ואימו בכולם, חייב, דברי רבי מאיר; וחכמים פוטרין׃ המקלל עצמו וחברו בכולם, עובר בלא תעשה׃ יכהו אלוהים, וכן יכנו אלוהים-- זו היא האלה האמורה בתורה׃ אל יכך, יברכך, וייטיב לך-- רבי מאיר מחייב, וחכמים פוטרין

The oath of deposit applies to men and women. To non-relatives and relatives, to those qualified [to bear testimony] and those unqualified; before the Beth Din and not before the Beth Din, [if uttered] from his own mouth; but [if adjured] By the mouth of others, he is not liable unless he denies it before the Beth Din: this is the opinion of a. Meir; but the Sages say, whether [uttered] from his own mouth or [adjured] By the mouth of others since he denied it, he is liable. And he is liable for the wilful transgression of the oath, and for its unwitting transgression, coupled with wilful [denial of] deposit; but he is not liable for unwitting transgression simply. And to what is he liable for wilful transgression? A guilt offering of [the value of] two shekels of silver

שבועות 5.1
שבועת הפיקדון-- נוהגת באנשים ובנשים, ברחוקים ובקרובים, בכשרים ובפסולים, בפני בית דין ושלא בפני בית דין, מפי עצמו׃ ומפי אחרים-- אינו חייב, עד שיכפור בו בבית דין, דברי רבי מאיר; וחכמים אומרין, בין מפי עצמו בין מפי אחרים-- כיון שכפר בו, חייב׃ וחייב על זדון שבועה, ועל שגגתה עם זדון הפיקדון, ואינו חייב על שגגתו׃ ומה הוא חייב על זדונו, אשם בכסף שקלים.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here