Audio by Dovid Stern

The place of stoning was twice a man`s height. One of the witnesses pushed him by the hips, [so that] He was overturned on his heart. He was then turned on his back. If that caused his death, he had fulfilled [his duty]; but if not, the second witness took the stone and threw it on his chest. If he died thereby, he had done [his duty]; but if not, he [the criminal] was stoned by all Israel, for it is written: the hand of the witnesses shall be first upon him to put him to death, and afterwards the hand of all the people. 
All who are stoned are [afterwards] hanged: this is R. Eliezer`s view, the Sages say: only the blasphemer and the idolater are hanged. A man is hanged with his face towards the spectators, but a woman with her face towards the gallows: this is the view of R. Eliezer. But theSages say: a man is hanged, but not a woman. Whereupon R. Eliezer said to them: but did not Simeon b. Shetah hang women at Ashkelon? They retorted: [on that occasion] He hanged eighty women, notwithstanding that two [malefactors] must not be tried on the same day. 
How is he hanged? The post is sunk into the ground with a [cross-] piece branching off [at the top] and he brings his hands together one over the other and hangs him up [thereby]. R. Jose said: the post is leaned against the wall, and he hangs him up after the fashion of butchers. He is immediately afterwards let down. If he is left [hanging] over night, a negative command is thereby transgressed, for it is written, his body shall not remain all night upon the tree, but thou shalt surely bury him the same day for he is hanged [because of] a curse against God, as if to say why was he hanged? Because he cursed the name [of God]; and so the name of Heaven [God] is profaned. 
סנהדרין 6.4
בית הסקילה היה גבוה שתי קומות׃ אחד מן העדים דוחפו על מותניו, ונהפך על ליבו׃ אם מת בה, יצא; ואם לאו-- העד השני נוטל את האבן, ונותנה על ליבו׃ אם מת בה, יצא; ואם לאו-- רגימתו בכל ישראל, שנאמר ''יד העדים תהיה בו בראשונה, להמיתו, ויד כל העם, באחרונה''  (דברים יז,ז) ׃ 
כל הנסקלין נתלין, דברי רבי אליעזר; וחכמים אומרין, אינו נתלה אלא המגדף והעובד עבודה זרה׃ האיש, תולין אותו פניו כלפי העם; והאישה, פניה כלפי העץ, דברי רבי אליעזר; וחכמים אומרין, האיש נתלה, ואין האישה נתלית׃ אמר להם רבי אליעזר, מעשה בשמעון בן שטח שתלה נשים באשקלון; אמרו לו, שמונים אישה תלה, ואין דנין שניים ביום אחד׃ 
כיצד תולין אותו׃ היו משקעין את הקורה בארץ, והעץ יוצא ממנה; ומקיף שתי ידיו זו לזו, ותולה אותו׃ רבי יוסי אומר, קורה מטה על הכותל, ותולה בה כדרך שהטבחים תולין׃ ומתירין אותו מיד; ואם לן-- עוברין עליו בלא תעשה, שנאמר ''לא תלין נבלתו על העץ, כי קבור תקברנו ביום ההוא''  (דברים כא,כג) ׃ כלומר, מפני מה זה תלוי-- מפני שקילל את השם; ונמצא שם שמיים מתחלל
R. Meir said: when man suffers, what expression does the Shechinah use? My head is too heavy for me, my arm is too heavy for me. And if God is so grieved over the blood of the wicked that is shed, how much more so over the blood of the righteous! And not only of this one [a criminal,] did they [sc. The Sages] say it, but whosoever lets his dead lie over night transgresses a negative command. If he kept him over night for the sake of his honour, to procure for him a coffin or a shroud, he does not transgress thereby. And they did not bury him [the executed person] in his ancestral tomb, but two burial places were prepared by the Beth Din, one for those who were decapitated or strangled, and the other for those who were stoned or burned. סנהדרין 6.5 
אמר רבי מאיר, בזמן שאדם מצטער, מה הלשון אומרת-- קל אני מראשי, קל אני מזרועי׃ אם כך אמר הכתוב מצטער אני על דמן של רשעים, קל וחומר על דמן של צדיקים שנשפך׃ ולא זו בלבד, אלא כל המלין את מתו, עובר עליו בלא תעשה; הלינו לכבודו להביא לו ארון ותכריכין, אינו עובר עליו׃ ולא היו קוברין אותם בקברות אבותיהם, אלא שתי קבורות היו מתקנין לבית דין-- אחד לנסקלין ולנשרפין, ואחד לנהרגין ולנחנקין

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here