Audio by Dr. Michael Sokolow

The sin-offering and the guilt-offering [for the] undoubted commission of certain offences procure atonement, death and the Day of Atonement procure atonement together with penitence. Penitence procures atonement for lighter transgressions: [the transgression of] positive commandments and prohibitions. In the case of severer transgressions it [penitence] suspends [the divine punishment], until the Day of Atonement comes to procure atonement.       יומא 8.8
חטאת ואשם ודאי מכפרין׃ מיתה ויום הכיפורים מכפרין עם התשובה׃ התשובה מכפרת על עבירות קלות, ועל עשה ועל לא תעשה; ועל החמורות היא תולה, עד שיבוא יום הכיפורים ויכפר
If one says: I shall sin and repent, sin and repent, no opportunity will be given to him to repent. [If one says]: I shall sin and the Day of Atonement will procure atonement for me, the Day of Atonement procures for him no atonement. For transgressions as between man and the Omnipresent the Day of Atonement procures atonement, but for transgressions as between man and his fellow the Day of Atonement does not procure any atonement, until he has pacified his fellow. This was expounded by R. Eleazar b. Azariah: from all your sins before The Lord shall ye be clean, I.e., for transgressions as between man and the Omnipresent the Day of Atonement procures atonement, but for transgressions as between man and his fellow the Day of Atonement does not procure atonement until he has pacified his fellow. R. Akiba said: happy are you, Israel! Who is it before whom you become clean? And who is it that makes you clean? Your father which is in Heaven, as it is said: and I will sprinkle clean water upon you and ye shall be clean. And it further says: thou hope of Israel, The Lord! Just as the fountain renders clean the unclean, so does the Holy One, blessed be He, render clean Israel.         יומא 8.9
האומר אחטא ואשוב, אחטא ואשוב-- אין מספיקין בידו לעשות תשובה; אחטא, ויום הכיפורים מכפר-- אין יום הכיפורים מכפר׃ עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר; שבינו לבין חברו-- אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו׃ את זו דרש רבי אלעזר בן עזריה, ''מכול, חטאותיכם, לפני ה', תטהרו''  (ויקרא טז,ל) -- עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר; שבינו לבין חברו-- אין יום הכיפורים מכפר, עד שירצה את חברו׃ אמר רבי עקיבה, אשריכם ישראל, לפני מי אתם מיטהרין ומי מטהר אתכם-- אביכם שבשמיים׃ שנאמר ''וזרקתי עליכם מים טהורים, וטהרתם ._._''׃  (יחזקאל לו,כה) , ואומר ''מקוה ישראל ה'''  (ירמיהו יז,יג) -- מה המקוה מטהר את הטמאים, אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל

Click here for the hebrew/english of Perek 8 from emishna.com

לע"נ גננדיל בת משה