Zevachim 11:3: [If] blood splattered from the neck onto clothing, it does not require washing. [If it splattered] off the corner [of the altar] or off the base [of the altar], it does not require washing. If it spilled on the floor and he [the priest] gathered it, it does not require washing. Blood only requires washing if it was collected in a vessel and was valid for dashing [against the altar]. [If] it splattered onto the hide before [the latter] was removed [from the animal] it does not require washing; [if it splattered] after it was removed it does require washing - [these are] the words of Rabbi Yehudah; Rabbi Eliezer says: Even after it was removed it does not require washing. Only the spot where blood [was splattered] requires washing. [Only] something subject to impurity [must be washed]; [only] something that can be washed [need be washed]. |
נתז מן הצואר על הבגד, אינו טעון כבוס. מן הקרן ומן היסוד, אינו טעון כבוס. נשפך על הרצפה ואספו, אינו טעון כבוס. [אין טעון כבוס] אלא הדם שנתקבל בכלי וראוי להזיה. נתז על העור עד שלא הפשט, אינו טעון כבוס. משהפשט, טעון כבוס, דברי רבי יהודה. רבי אליעזר אומר: אף משהפשט אינו טעון כבוס.[אינו טעון כבוס] אלא מקום הדם, ודבר שהוא ראוי לקבל טמאה, וראוי לכבוס. |
Zevachim 11:4: Clothing, sackcloth and hides require washing in a holy place [the Temple courtyard]. The breaking of an earthenware vessel [must be done] in a holy place. The scouring and rinsing of a copper vessel [must be done] in a holy place. This is the stringency of the Chatat over other sacrifices of the highest degree of sanctity. |
אחד הבגד ואחד השק ואחד העור, טעונין כבוס במקום קדוש. ושבירת כלי חרס, במקום קדוש. ומריקה ושטיפה בכלי נחשת, במקום קדוש. זה חמר בחטאת מקדשי קדשים. |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here